@article { author = {Aldobouni, Suha and Alomary, Ahmed}, title = {Interactive Design in Urban Outdoor Spaces A Comparative Study of the Employment of Digital and Traditional Technologies}, journal = {Al-Rafidain Engineering Journal (AREJ)}, volume = {26}, number = {2}, pages = {18-31}, year = {2021}, publisher = {College of Engineering, University of Mosul, IRAQ}, issn = {1813-0526}, eissn = {2220-1270}, doi = {10.33899/rengj.2021.129352.1080}, abstract = {Interactive design is a modern design approach that have gained a clear interest in the field of outdoor spaces. It depends on increasing elements of suspense, pleasure, learning, changing behavior and enriching the users' sensory experience and interaction through the five senses, to achieve an enjoyable experience and a good function that is easy to use. The research problem represented by the existence of traditional, passive and inactive urban spaces intended by few urban users. The research aims to explore employing digital technologies, formulas and methods of generating them for the purpose of applying them in external spaces, trying to revive urban outer spaces in contemporary cities. In this study, many examples of projects designed and implemented for external spaces that employ digital and traditional technologies have been analyzed and compared with each other, based on interaction criteria extracted from previous studies. Through the application of statistical tests, the results indicated that designs based on digital technologies generate relatively more interaction than those that rely on traditional techniques. The results indicated that optical technology is the most widely used technique in interactive outdoor spaces. The most effective interactive technologies on the recipient work through stimulating interest and curiosity. }, keywords = {interactive,sensory landscape,Urban outdoor spaces,interactive design,interactive Technique}, title_ar = {التصمیم التفاعلی فی الفضاءات الخارجیة الحضریة دراسة مقارنة لتوظیف التقنیات الرقمیة والتقلیدیة}, abstract_ar = {یعد التصمیم التفاعلی من المناهج التصمیمیة الحدیثة التی اکتسبت اهتماما واضحا فی مجال  الفضاءات الخارجیة اذ یعتمد بالدرجة الاساس على  زیادة عنصر التشویق والمتعة والتعلم و تغییر السلوک و اثراء التجربة الحسیة للمستخدمین  لزیادة تفاعلهم  عن طریق اشراک الحواس الخمسة. ولیکون المستخدم هو الهدف و المحور الاساسی للتصمیم,  وان یحقق تجربة ممتعة ووظیفة جیدة  و سهلة الاستخدام. لذلک تمثلت مشکلة البحث  بوجود فضاءات حضریة تقلیدیة  غیر تفاعلیة  وغیر نشیطة  یقصدها القلیل من المستخدمین فی المدن. لذا  یهدف البحث الى استکشاف سبل  توظیف  التقنیات الرقمیة وصیغ واسالیب تولیدها  لغرض تطبیقها فی الفضاءات الخارجیة لإمکانیة اعادة توظیفها فی احیاء الفضاءات الخارجیة الحضریة فی المدن المعاصرة. علیه تم فی هذه الدراسة تحلیل العدید من الأمثلة لمشاریع مصممة ومنفذه  لفضاءات خارجیة توظف التقنیات الرقمیة والتقلیدیة  والمقارنة فیما بینها بالاعتماد على معاییر التفاعل المستخلصة من الدراسات السابقة. ومن خلال تطبیق الاختبارات الإحصائیة ، أوضحت نتائج المقارنة ان التصامیم المعتمدة على التقنیات الرقمیة تولد نسبیا  تفاعل اکثر من تلک التی تعتمد على التقنیات التقلیدیة، وأوضحت النتائج ان التقنیة البصریة هی التقنیة الأکثر استخداما فی الفضاءات الخارجیة التفاعلیة.  وان اکثر تاثیر تحققه التقنیات التفاعلیة على المتلقی یتمثل بإثارة الاهتمام والفضول .}, keywords_ar = {التفاعل,الفضاءات الخارجیة الحسیة,الفضاءات الخارجیة الحضریة,التصمیم التفاعلی,التقنیات التفاعلیة}, url = {https://rengj.mosuljournals.com/article_169302.html}, eprint = {https://rengj.mosuljournals.com/article_169302_4a764e6539534ea4102b710525b7cf8b.pdf} }